volné miesta !!!!
V záložke Hraj a Akcie zháňame staré foto-grafie z chaty prípadne z RD Žilina a sľubujeme nejakú tú výhru za uverejnenie..


BOBINA čo to je ?
Prvý rad elektrických rušňov pre nový napájací systém 3 kV jednosmerného prúdu bol rad s pôvodným označením E 499.0. Tieto dodávala v rokoch 1953 až 1959 Škoda Plzeň . Prvé dva rušne mohli byť prevádzkované len na pražských spojkách pod napätím 1,5 kV, čo nemohlo dobre spĺňať podmienky skúšobnej prevádzky. Preto bol rušeň E 499.001 skúšaný na poľských tratiach od 21.2 do 4.12.1954, kde najazdil 100 000 km vo všetkých druhoch výkonov.
Pri konštrukcii mechanickej časti rušňa boli použité
švajčiarske licenčné podvozky rušňa firmy SLM radu Ae 4/4 švajčiarskej
dráhy Bern - Lötschberg - Simplon .
Skriňa je na podvozkoch uložená prostredníctvom otočných čapov tak, aby
prenos ťažných síl z podvozkov do rámu rušňa bol orientovaný čo
najnižšie nad koľajnicami. Naviac sú ešte podvozky vybavené
elektropneumatickým zariadením, ktoré samočinne vyrovnáva nápravové
tlaky jednotlivých dvojkolies v závislosti na trakčnom prúde
(vyrovnávanie klopných momentov). Týmto zariadením sa dosahuje
mechanické optimum a adhézna hmotnosť sa využíva na 92 %.
V každom podvozku sú uložené dva trakčné motory, z ktorých sa krútiaci
moment prenáša na dvojkolesá prostredníctvom lamelových spojok Séchéron
s prevodom 1:2,27. Dvojkolesá sú uložené vo valivých ložiskách vedených
zvislými čapmi. Prvotné odpruženie dvojkolies je pomocou skrutkových
pružín. Druhotné odpruženie kolísky sa deje pomocou listovej pružnice.
Elektrická časť rušňa je riešená na základe nepriameho riadenia.
Riadiace obvody majú napätie 48 V a hlavný kontrolér je poháňaný
pneumatickým servomotorom. Oba zberače sú vzduchové a medzi nimi sú na
streche rušňa uložené rozjazdové odporníky. Dva chladiace ventilátory
dodávajú vzduch ako odporníkom, tak aj trakčným motorom. Radenie
trakčných motorov je buď sériové alebo paralelné, vždy s dvomi motormi v
sérii. Najväčšie napätie na svorkách motorov je teda 1,5 kV. Plné
napätie 3 kV sa privádza iba k motorom oboch kompresorov, kde sa ešte
znižuje v predradných odporoch (asi o 400 V). Motory oboch ventilátorov
sú trvale zaradené v sérii za sebou.
Rušeň môže elektricky vykurovať vlakové súpravy len sústavou 3 kV
jednosmerného prúdu. Je vybavený nulovou napäťovou ochranou, nadprúdovou
ochranou, prúdovou diferenciálnou ochranou, ochranou proti preklzávaniu
dvojkolies a prepäťovou ochranou, ktoré všetky svojím účinkom zasahujú
priamo do hlavného vypínača rušňa.
Toto usporiadanie, ako mechanickej, tak aj elektrickej časti, sa stalo
základom nových elektrických rušňov ČSD jazdiacich na tratiach
elektrizovaných napájacou sústavou 3 kV jednosmerného prúdu. Všetky
ďalšie typy (napr.: E 499.1 / 141, E 469.0 / 120, E 469.1 / 121) z
koncepcie radu E 499.0 vychádzajú.
Rušne tohoto radu boli vkusne karosované. Po inventárne číslo 38 boli
pôvodne natreté modro-krémovo a ďalej zeleno-krémovo. Náter
zeleno-krémový sa rozšíril na všetky ďalšie elektrické rušne 3 kV
napájacej sústavy u ČSD.
Čo do rozmerov a hmotnosti nie sú tieto elegantné rušne jednotné. Rušňom
s číslami 18 až 40 bol predĺžený rám o 200 mm, takže tieto rušne merajú
cez nárazníky 15800 mm. Rušne do čísla 40 majú hmotnosť 80 ton, ostatné
82 ton. Na rušňe s číslami 61 a 62 bolo namontované zariadenie
rýchlikovej brzdy DAKO-R v roku 1966. Rušeň číslo 84 je vybavený
plechovými rozjazdovými odporníkmi, ktoré sa dobre osvedčujú a rušeň
skvalitnili. Na rušni číslo 100 bola prvýkrát u ČSD dosadená chladnička,
ktorá sa neskôr stala samozrejmosťou každého elektrického rušňa.
Spolu bolo vyrobených 100 univerzálnych jednosmerných traťových
elektrických rušňov radu E 499.0. Celá dodávka bola realizovaná v
šiestich sériách, ktoré boli označené ako 12 E1 až 12 E6. Prvý rušeň s
označením E 499.001 v dňoch 23.8. až 24.9.1953 v Žiline absolvoval
skúšky pri napätí 3 kV js. Uvedený rušeň viezol aj slávnostný vlak dňa
29.8.1953 na prvej elektrifikovanej trati s napätím 3 kV js na Slovensku
v traťovom
úseku Žilina - Vrútky . V
súčasnom období sa rušne tohoto radu používajú na tratiach ŽSR už
len veľmi málo.
Základné technické údaje
Rad: | 140 |
Pôvodný rad: | E 499.0 |
Výrobca: | ZVIL Plzeň |
Rozchod: | 1435 mm |
Usporiadanie pojazdu: | Bo'Bo' |
Napájací systém: | 3 kV js |
Hodinový výkon: | 2344 kW |
Trvalý výkon: | 2032 kW |
Dĺžka cez nárazníky: | 15600 mm |
Rázvor celkový: | 11500 mm |
Rázvor podvozkov: | 3330 mm |
Vzdialenosť otočných čapov podvozkov: | 8170 mm |
Najvyššia dovolená rýchlosť: | 120 km/h |
Minimálny polomer prechodnosti oblúka: | 120 m |
Hmotnosť rušňa: | 82 t |
Prevodový pomer: | 1 : 2,27 |
Priemer kolies: | 1250 mm |
Vlakové kúrenie: | 3 kV js |
Továrenský typ: | 12 E1 až 12 E6 |